Matkaehdot


Matkapörssin erityisehdot

     

Rantapallo Oy / Matkapörssi (”Matkapörssi”) toimii lentolippujen, hotellimajoitusten ja vuokra-autojen välittäjänä sekä tarjoaa omatoimisia lento+hotelli -valmismatkapaketteja. Näitä matkaehtoja sovelletaan Matkapörssin välittämiin ja tarjoamiin matkapalveluihin.

 

Huomioithan, että matkustajana velvollisuutenasi on:

  • Lukea ja hyväksyä nämä matkaehdot ennen matkan ostamista.
  • Tarkistaa ennen oston vahvistamista, että kaikkien matkustajien nimet on kirjoitettu samalla tavalla kuin passissa. Lentoliput ovat henkilökohtaisia. Nimenmuutokset tehtyyn varaukseen eivät ole mahdollisia tai mahdollisia vain lisämaksusta, riippuen lentoyhtiöiden noudattamista käytännöistä.
  • Ottaa viipymättä yhteyttä Matkapörssiin, jos varausvahvistus ei saavu sähköpostitse muutaman minuutin kuluessa varauksesta.
  • Heti vahvistuksen saavuttua asiakkaan tulee tarkistaa, että tiedot täsmäävät ja ilmoittaa epäselvyyksistä tai virheistä heti Matkapörssille. Matkapörssin palveluaikojen ulkopuolella tulee ottaa yhteyttä suoraan lentoyhtiöön, hotellivaraamoon tai autovuokraamoon.
  • Huolehtia siitä, että kaikki varauksen aikana antamasi yhteystiedot ovat oikeita ja ajantasaisia, ja seurata varauksessa ilmoitettua sähköpostia, koska kaikki yhteydenpito tapahtuu sähköpostitse.
  • Ilmoittaa Matkapörssille yhteystietojesi muutoksista.
  • Huolehtia siitä, että olet selvillä meno- ja paluumatkan lentoajoista sekä mahdollisista aikataulumuutoksista.
  • Tarkistaa lentoyhtiöltä, mistä terminaalista lento lähtee ja saapua lennolle ajoissa.
  • Ottaa selvää matkakohteen ja mahdollisten välilaskumaiden viisumisäännöistä sekä vaadittavista matkustusasiakirjoista. Saat nämä tiedot kyseisen maan lähetystöstä ja lennoista vastaavilta lentoyhtiöiltä.
  • Tarkistaa ja ottaa tarvittavat rokotukset ennen lähtöä.
  • Tarkistaa passille ja sen voimassaoloajalle asetetut vaatimukset. Tietyissä maissa vaaditaan, että passi on voimassa tietyn ajan paluumatkan alkamisen jälkeen.
  • Tarkistaa lähtöselvitysten määräajat. On suositeltavaa saapua lähtöselvitykseen vähintään 1,5 tuntia ennen kotimaanlennon ja 2,5 tuntia ennen ulkomaanlennon lähtöaikaa.

Matkapörssi ole vastuussa matkaan tai varaukseen liittyvistä ongelmista tai häiriöistä (kuten matkan tai ostetun palvelun käyttämättä jäämisestä, keskeytymisestä ja tähän liittyvistä menetyksistä tai kustannuksista), jotka johtuvat edellä mainittujen matkustajan velvollisuuksien laiminlyönnistä.

1. Matkan varaaminen, sopimuksen syntyminen ja matkustusasiakirjat

1.1 Varaukset ja varausvahvistus

 

Matkoja ja palveluita koskevat varaukset tehdään joko matkapörssi.fi -verkkopalvelussa tai ottamalla yhteys Matkapörssin asiakaspalveluun. Varaus tulee Matkapörssiä ja matkustajaa sitovaksi, ja varausta koskeva sopimus syntyy matkustajan hyväksyttyä nämä matkaehdot itseään sitoviksi varauksen yhteydessä ja maksettuaan varauksen (ks. kohta 7, Maksaminen)

 

Varauksen tekemisen ja maksamisen jälkeen Matkapörssi lähettää matkustajalle varausvahvistuksen matkustajan antamaan sähköpostiosoitteeseen. Varausvahvistus täytyy ottaa mukaan matkalle. Vahvistus sisältää tärkeitä tietoja kuten varausnumeron, lennon numerot sekä lähtöajat. On myös suositeltavaa tulostaa varausnumerot sisältävä matkakuvaus ja erilliset elektroniset lentoliput.

Varauksen tekeminen edellyttää 18 vuoden ikää.

1.2 Hinnanmuutokset ja tekniset ongelmat

 

Matkapörssi ei vastaa hinnanmuutoksista eikä teknisistä ongelmista, jotka ovat sen kohtuullisten vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Jos jo tehtyyn varaukseen tulee muutoksia Matkapörssistä riippumattomista syistä, Matkapörssi pyrkii ottamaan matkustajaan yhteyttä 24 tunnin kuluessa. Jos teknisiä ongelmia ilmaantuu muulloin kuin Matkapörssin asiakaspalvelun palveluaikana, matkustajaan pyritään ottamaan yhteyttä seuraavana arkipäivänä. Matkapörssi varaa oikeuden peruuttaa matkustajan varaus teknisten ongelmien ja hintamuutosten tai -virheiden vuoksi, joihin Matkapörssi ei voi vaikuttaa. Tällaisessa tapauksessa matkustajalle ilmoitetaan sähköpostitse.

1.3 Passi ja viisumi; Erityiset matkustusvaatimukset

 

Matkustajalla täytyy olla voimassa oleva passi jo varausta tehdessään. Lisäksi matkustajan täytyy huolehtia, että hän hankkii tarvittaessa viisumin matkakohteeseen ja kauttakulkumaihin. Jos matkustajalla ei ole matkustamiseen vaadittavia asiakirjoja, matkustaja on itse vastuussa tästä aiheutuvista kustannuksista ja muista seuraamuksista (kuten maahanpääsyn epääminen). Matkustajan täytyy tarkistaa, että passi, viisumi ja kauttakulkuviisumi täyttävät kohdemaiden ja lentoyhtiöiden vaatimukset. On suositeltavaa ottaa passi mukaan jokaiselle matkalle. Mikäli matkustajalle ei myönnetä viisumia tai muuta matkustamiseen tarvittavaa asiakirjaa, ja matkustaja ei tästä syystä voi hyödyntää varaustaan kokonaan tai osittain, matkustajan lentojen, majoitusten tai muiden palveluiden peruutukset tai muutokset ovat mahdollisia vain näiden ehtojen mukaisesti (ks. kohta 6, Varauksen peruuttaminen ja muuttaminen).

Jotkut maat asettavat erityisiä vaatimuksia paluulipulle. On matkustajan vastuulla tarkistaa maahantulovaatimukset kyseisen maan suurlähetystöstä ja lentoyhtiöltä.

  • Kanadan eTA – elektroninen matkustuslupa

15.3.2016 lähtien Kanadaan matkustavien henkilöiden, joilla ei ole viisumia, pitää hankkia maahantulotupa: Canadian Electronic Travel Authorization (eTA) Lisätietoja on saatavilla täältä: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp

  • Australian eTA – elektroninen matkustuslupa

Australiaan matkustavien henkilöiden, joilla ei ole viisumia, pitää hankkia maahantulotupa: Australian Electronic Travel Authority (eTA) Lisätietoja on saatavilla täältä: https://www.eta.immi.gov.au/ETAS3/etas

  • Ennakkotiedot Yhdysvaltoihin matkustavilta henkilöiltä

Advance Passenger Information System (APIS). Matkustajan varaamaa Yhdysvaltojen tai Kanadan matkaa varten tarvitaan maahantulotarkastusta varten seuraavat tiedot jokaisesta matkustajasta ennen lentojen lunastamista ja lippujen kirjoittamista:

• passinumero, voimassaoloaika, syntymäaika

• koko nimi (kuten passissa ja lentolipuissa)

• kotiosoite Suomessa ja ensimmäisen osoitteenne Yhdysvaltojen alueella

Suomen kansalaisen passin on oltava voimassa koko oleskelun ajan. APIS-tiedot voidaan lisätä kunkin lentoyhtiön nettisivuilla.

  • ESTA -Yhdysvaltojen elektroninen matkustuslupa

Kaikilla Yhdysvaltoihin tai Yhdysvaltojen kautta lentävillä matkustajilla on oltava matkustuslupa (ESTA) ja koneellisesti luettava passi.

Matkustajan on täytettävä ESTA -kaavake huolellisesti ennen lentolipun lunastamista. Mikäli matkustaja saa hylkäävän päätöksen, hänen tulee olla yhteydessä Yhdysvaltojen konsulaattiin viisumin hankkimiseksi tai jatko-ohjeita varten. Matkustaja on itse vastuussa matkustusluvan hankkimisesta, Matkustuslupa ja pakollinen kaikille viisumitta matkustaville alle 90 vrk oleskeleville. Matkustuslupa haetaan myös lapsimatkustajille. Jos matkustajalla on voimassa oleva viisumi, matkustaja ei tarvitse tätä matkustuslupaa.

Matkustaja vastaa itse ESTA -maksujen suorittamisesta. ESTA-hakemus käsitellään vasta kun maksu/maksut on kokonaan suoritettu.

ESTAan oikeuttavan Visa Waiver -ohjelman puitteissa voivat matkustaa seuraavien maiden kansalaiset: Alankomaat, Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Espanja, Hollanti, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Japani, Etelä-Korea, Kreikka, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Monaco, Norja, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Suomi, Taiwan, Tanska, Tsekki, Unkari, Uusi-Seelanti, Viro.

Yhdysvallat tiukensi 21.1.2016 sääntöjään koskien Visa Waiver –ohjelmaan (VWP) kuuluvien maiden kansalaisia. Suomen kansalaiset saavat, alla mainituin poikkeuksin, edelleen matkustaa Yhdysvaltoihin ja viipyä maassa viisumitta 90 päivän ajan hyväksytyllä ESTA-hakemuksella sekä voimassa olevalla passilla.

Poikkeukset:

Suomen kansalaisten, jotka ovat matkustaneet tai oleskelleet Iranissa, Irakissa, Sudanissa tai Syyriassa 1.3.2011 jälkeen tai joilla on kaksoiskansalaisuus jossain kyseisistä maista, tulee hakea viisumia Yhdysvaltojen suurlähetystöstä tai konsulaatista. Mikäli heillä on jatkuva, aikaisemmin myönnetty ESTA-hakemus, se katsotaan mitätöidyksi ja matkustajan tulee anoa viisumia suurlähetystöstä tai konsulaatista. Lisätietoja löytyy sivulta https://travel.state.gov/content/visas/en/visit/visa-waiver-program.html

Mikäli matkustajan lennolle pääsy tai maahantulo estyy johtuen matkustusluvan (ESTA) tai viisumin puuttumisesta, Matkapörssi ei ole velvollinen maksamaan hyvitystä käyttämättä jäävistä lennoista tai maajärjestelyistä.

Neuvoja ja ohjeita matkustusluvan täyttämiseen on saatavilla matkustusluvan alasivulta: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_fi.htm

Varsinainen matkustuslupahakemus on löydettävissä täältä: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1&language=fi

2. Lentolippujen varaukset

2.1 Yleistä

 

Lentolipun lento-osuudet täytyy käyttää aikajärjestyksessä. Kaikki osuudet on käytettävä. Jos matkustaja ei osallistu matkan jollekin osuudelle, lentoyhtiö voi peruuttaa varaukselta muut lennot. Matkapörssi ei voi vaikuttaa tähän sääntöön. Käyttämättä jääneistä lento-osuuksista ei makseta hyvitystä.

Erillisillä varausnumeroilla olevat lentoliput katsotaan erillisiksi toisistaan riippumattomiksi lennoiksi. Jos aikataulu muuttuu, lennot myöhästyvät tai ne perutaan, Matkapörssi ei ole vastuussa liityntälennolta myöhästymisestä tai hyvityksen saamatta jäämisestä.

2.2 Yksisuuntaisten lippujen yhdistelmä (One-way combination)

 

One-way combination -merkinnällä varustetut lennot koostuvat kahdesta yksisuuntaisesta lipusta. Vaikka lennot olisi varattu samanaikaisesti, ne ovat toisistaan riippumattomia. Siksi jokaista lentoa käsitellään erillisenä, jos ne perutaan, niihin tulee muutoksia tai sattuu häiriöitä, kuten lakko tai aikataulumuutos. Kyseisen lentoyhtiön säännöt soveltuvat.

2.3 Yksin matkustavat lapset

 

Yksin matkustaville alle 18-vuotiaille lapsille voi varata lentolipun Matkapörssin asiakaspalvelun kautta. Varauksesta veloitetaan Matkapörssin kulloinkin veloittama lisämaksu. Huomioithan, että tietyt maat ja lentoyhtiöt saattavat asettaa erityisiä ikärajoja yksin matkustaville lapsille tai edellyttää, että alle 18-vuotiaat matkustavat holhoojan seurassa. Matkustaja on velvollinen noudattamaan lentoyhtiöiden ehtoja ja käytäntöjä.

2.4 Sylilapset

 

Alle kaksivuotiaat katsotaan sylilapsiksi. Heillä ei ole omaa istumapaikkaa. Jos lapsi täyttää matkan aikana kaksi vuotta, häntä ei voi varata sylilapsena, vaan hänelle tulee varata lastenlippu koko matkan ajaksi. Sylilapselle ei voi varata lippua ennen syntymää, koska nimen ja syntymäajan tulee vastata passin tietoja. Sylilapselle voi tehdä varauksen myös jälkikäteen Matkapörssin asiakaspalvelun kautta. Jälkikäteen tehtävästä varauksesta veloitetaan Matkapörssin kulloinkin veloittama lisämaksu. Matkapörssi ei korvaa mahdollisia kustannuksia, jotka aiheutuvat siitä, että lapselle on varattu vääräntyyppinen lentolippu.

Lastenruoan tai vauvankopan kaltaisten toiveiden toteutumista ei voida taata.

2.5 Lentojen lähtö- ja saapumisajat

 

Kaikki lentojen lähtö- ja saapumisajat ilmaistaan paikallisina aikoina. Vahvistuksessa näkyvät lentojen lähtö- ja saapumisajat ovat alustavia. Ne voivat muuttua lyhyellä varoitusajalla. Siksi matkustajan täytyy itse pysytellä ajan tasalla lentoyhtiön tekemien muutosten suhteen.

2.6 Lentojen vaihtoajat

 

Ilmoitetut lentomatkojen vaihtoajat ovat lentoyhtiöiden hyväksymiä. Vaihtoajat perustuvat siviili-ilmailun viranomaisten laskelmiin. Jos kokonaisuutena varatun lentomatkan jollakin osuudella tapahtuu myöhästyminen, lentoyhtiöt ovat velvollisia auttamaan matkustajaa pääsemään matkakohteeseen.

Jos lentoliput on varattu erikseen, lentoyhtiö ei ole vastuussa jatkolennolta myöhästymisestä vaihtoajan riittämättömyyden vuoksi. On matkustajan vastuulla varmistaa, että vaihtoaika lentojen välillä on riittävän pitkä.

2.7 Aikataulumuutokset

 

Lentoyhtiöt voivat lyhyelläkin varoitusajalla tehdä muutoksia aikatauluihin ja peruuttaa lentoja ilman, että Matkapörssi voi vaikuttaa tähän. On matkustajan vastuulla tarkistaa lähtö- ja paluulentojen ajat sekä mahdolliset aikataulujen muutokset ja lentojen peruutukset suoraan lentoyhtiöltä.

Matkapörssi ei ole velvollinen ilmoittamaan matkustajalle aikataulumuutoksista eikä lentojen peruutuksista. Matkapörssi ei vastaa matkan peruuntumisesta, jos syynä on ympäristökatastrofi, sota, lakko tai muu ennalta arvaamaton tapahtuma tai mikä tahansa Matkapörssistä riippumaton syy. Lentojen peruuntumiset käsitellään aina lentoyhtiön sääntöjen mukaan. Matkustajan on esitettävä mahdolliset korvausvaatimuksensa suoraan lentoyhtiölle.

Jos saapuminen hotelliin tai autovuokraamoon viivästyy aikataulumuutoksen vuoksi, matkustajan täytyy itse ilmoittaa siitä hotelliin tai autovuokraamoon.

2.8 Verot

 

Kaikki lentolippuun sisällytettävät verot ja maksut (kuten lentokenttä- ja polttoaineverot) sisältyvät lipun hintaan. Tietyiltä lentokentiltä lähdettäessä lähtövero on maksettava paikan päällä, ja tällaisten verojen maksamisesta vastaa matkustaja. Matkustajan vastuulla on tarkistaa mahdollisten lähtöverojen maksuun liittyvät asiat.

2.9 Kuljetukset ja hotellimajoitukset lentokentän vaihdon tai yön yli kestävän lennon vaihdon yhteydessä

 

Mahdolliset maakuljetukset ja yöpymiset matkan aikana eivät sisälly lentolipun hintaan. Matkustajan vastuulla on tarkistaa niiden aikataulut ja hinnat, ja matkustaja vastaa tällaisten kuljetusten ja yöpymisten kustannuksista. Tämä on voimassa silloinkin, jos lentoyhtiö tekee muutoksia aikatauluihinsa.

2.10 Tuplavaraus

 

Matkustajan vastuulla on varmistaa, että mahdolliset tuplavaraukset perutaan riippumatta siitä, missä ne on tehty. Lentoyhtiö voi peruuttaa tuplavarauksen ilmoittamatta asiasta etukäteen. Matkapörssi ei ole vastuussa lentoyhtiön tekemästä peruutuksesta tai siitä, ettei lentoyhtiö suorita takaisinmaksua.

2.11 Matkatavarat

 

Matkapörssi ei ole vastuussa matkatavaroihin liittyvistä seikoista kuten matkatavaroiden katoamisesta, myöhästymisistä tai vaurioitumisista, eikä näistä aiheutuvista lisäkustannuksista. Matkustajan on ilmoitettava matkatavaroiden katoamisesta, viivästymisestä tai vaurioitumisesta suoraan lentoyhtiön edustajalle lentokentällä heti kun vahinko on havaittu. Matkapörssi ei ole vastuussa matkatavaroihin liittyvistä matkatavara- tai muista lisämaksuista, mikäli niiden ei ole ilmoitettu sisältyvän lipun hintaan.

2.12 Kanta-asiakaskortit

 

Lentoyhtiön kanta-asiakaskortin tiedot voi lisätä varausta tehdessä. Tiedot välitetään eteenpäin lentoyhtiölle, mutta Matkapörssi ei ole vastuussa siitä, että kyseinen lentoyhtiö kirjaa tiedot kanta-asiakasetujen saamiseksi. Kaikki lentoliput eivät oikeuta kanta-asiakasetuihin. Tämä tulee tarkistaa suoraan lentoyhtiöltä.

2.13 Matkustusluokka

 

Matkustusluokan (turisti tai business) voi valita vain varaamisen yhteydessä. Valittu matkustusluokka saattaa olla mahdollinen vain tietyillä lentovarauksen lento-osuuksilla. Palvelut lennon aikana vaihtelevat lentoyhtiökohtaisesti. Lisätietoja voi saada lentoyhtiöiden omilta sivustoilta. Matkapörssi ei ole vastuussa, jos lentoyhtiö vaihtaa lentokoneen toisentyyppiseksi tai ylivaraa tietyn matkustusluokan, jolloin palveluihin voi tulla muutoksia tai matkustusluokka muuttuu vaatimattomammaksi. Mahdolliset reklamaatiot on tehtävä suoraan kyseiselle lentoyhtiölle.

3. Hotellivaraukset

 

Hotellivarauksien osalta Matkapörssi noudattaa kyseisen majoituspalvelun tarjoajan varaussääntöjä ja -ehtoja.

Varauksen yhteydessä ilmenee, sisältyykö aamiainen majoituksen hintaan vai veloitetaanko se erikseen. Mahdolliset kuljetukset lentokentän ja hotellin välillä sekä paikalliset turisti- ja kaupunkiverot eivät sisälly hintaan.

4. Vuokra-autot

 

Matkapörssi välittää vuokra-autoja yhteistyössä rentalcars.comin kanssa. Kaikki varauksia koskevat kysymykset täytyy esittää suoraan heille. Varauksiin sovelletaan rentalcars.comin yleisiä sopimusehtoja, eikä Matkapörssi vastaa vuokra-auton varaukseen liittyvistä ongelmista tai virheistä (kuten valitun auton saatavuus, varauksen voimassaolo. peruutusoikeus jne.). Täydelliset ehdot voit lukea täällä: [LINKKI]

5. Lento+hotelli -matkapaketit

5.1 Valmismatkalain soveltaminen; Vastuullinen matkatoimisto

 

Matkapörssin tarjoamat omatoimiset ”Lento+hotelli” -matkapaketit ovat valmismatkalaissa (28.11.1994/1079) tarkoitettuja valmismatkoja ja niihin sovelletaan ensisijaisesti pakottavaa valmismatkalainsäädäntöä ja toissijaisesti näitä Matkapörssin matkaehtoja. Matkustajalla on ”Lento+hotelli” -matkapakettien osalta käytettävissään valmismatkalain mukaiset oikeudet.

Ellei valmismatkalaista muuta johdu, ”Lento+hotelli” -matkapaketteihin liittyvät lentojen, majoitusten tai muiden palveluiden peruutukset tai muutokset ovat sallittuja vain näiden ehtojen mukaisesti (ks. kohta 6, Varauksen peruuttaminen ja muuttaminen).

Vastuullisena matkatoimistona toimii:

Rantapallo Oy, PL 372, 00100 Helsinki

Puh.+358 (0)10 665 9400

Sähköposti: myynti@matkaporssi.fi / asiakaspalaute@matkaporssi.fi

Rekisteritunnus: 409/16/Mj 2297415-6

6. Varauksen peruminen ja muuttaminen

6.1 Varauksen peruminen

 

Lentoliput kirjoitetaan heti kun varaus on vahvistettu maksulla. Matkapörssi noudattaa lentoyhtiöiden lippusääntöjä, ja lentolipun peruuttaminen on mahdollista vain lentolipun säännön mukaisesti. Niissä on yleensä runsaasti rajoituksia, jolloin rahanpalautus ei välttämättä ole mahdollista. Rahanpalautus on mahdollista vakuutusyhtiön toimesta, jos asiakas on lentoliput varatessaan ostanut peruutusturvan ja sen ehdot täyttyvät. Lisätietoja on Peruutusturva-kohdassa (ks. peruutusturvasta kohdat 6.5 ja 8.4).

Hotellivarausten osalta Matkapörssi noudattaa majoituspalvelujen tuottajan varaussääntöjä. Niissä on yleensä runsaasti rajoituksia, ja hotellivarauksen peruuttaminen on mahdollista vain kyseisen majoituspalvelun tuottajan noudattamien sääntöjen ja veloitusten mukaisesti. Jos majoituspalvelujen tuottaja sallii maksun palauttamisen, siitä vähennetään 60 euron käsittelykulu huonetta kohden. Rahanpalautus on mahdollista vakuutusyhtiön toimesta, jos asiakas on hotellia varatessaan ostanut peruutusturvan ja sen ehdot täyttyvät. Lisätietoja on Peruutusturva-kohdassa.

6.2 Varauksen muuttaminen

 

Matkapörssi noudattaa lentoyhtiöiden lippusääntöjä. Niissä on yleensä runsaasti rajoituksia. Muutos- ja peruutusehdot saa ottamalla yhteyttä Matkapörssin asiakaspalveluun tai kyseiseen lentoyhtiöön. Lentoliput eivät ole pääsääntöisesti muutoskelpoisia. Muutosoikeudelliset lentoliput tulee varata Matkapörssin asiakaspalvelun kautta palvelumaksua vastaan. Jos lentoyhtiö sallii muutosten tekemisen varaukseen, ne täytyy tehdä lentoyhtiön lippusääntöjen mukaisesti. Mikäli lipun sääntö sallii Matkapörssi auttaa asiakasta tekemään muutoksia, mikäli hän on ostanut palvelupaketin. Jos asiakas tekee muutoksia varaukseen, hän vastaa muutoksesta aiheutuvista kustannuksista.

Jos matkalipun hinta nousee muutoksen vuoksi, asiakas maksaa nämä kustannukset itse. Lentoyhtiön muuttaminen tai vaihtaminen ei ole mahdollista.

Hotellivarausten muutosten osalta Matkapörssi noudattaa majoituspalvelujen tuottajan varaussääntöjä, Siksi vahvistettuun hotellivaraukseen ei voi tehdä muutoksia muissa kuin majoituspalvelujen tuottajan noudattamien sääntöjen ja veloitusten mukaisesti.

Varauksen muutos tulee kaikissa tapauksissa voimaan vasta kun se on maksettu ja Matkapörssi on vahvistanut muutoksen sähköpostitse tai muuten kirjallisesti.

6.3 Rahanpalautukset

 

Palveluntuottajat (lentoyhtiöt, hotellit, autovuokraamo) maksavat palautukset omien sääntöjensä mukaisesti. Esimerkiksi lentoyhtiö voi palauttaa tietyissä tilanteissa lentolipun hinnan tai osan siitä lentoyhtiön soveltamien sääntöjen mukaan ja Matkapörssi tilittää lentoyhtiön puolesta rahat matkustajalle. Matkapörssi veloittaa palautuksesta 60 EUR käsittelykulun lentolippua kohden.

Käsittelyajat ovat 1 – 6 kuukautta eikä Matkapörssi voi vaikuttaa niihin. Käsittelyaika voi pidentyä palveluntuottajan käsittelyajan vuoksi. Matkapörssi ei palauta peruutusturvan, palvelupaketin, maksutapalisämaksun tai muiden lisätuotteiden hintaa, eikä aiemmin veloitettuja käsittelykuluja tai lisämaksuja.

Jos lentoyhtiö on peruuttanut lennon force majeure -syyn vuoksi tai lento jää käyttämättä aikataulumuutoksen vuoksi, käsittelykulu on 20 EUR henkilöä kohden.

6.4 Jos lentolippua ei käytetä

 

Täten valtuutat meidät peruuttamaan käyttämättömän lentolipun puolestasi, jos et ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan tai et käytä lentolippua, sekä hakemaan mahdollista palautusta lentoyhtiöltä. Olemme oikeutettuja mutta emme velvollisia tekemään tämän.

6.5 Peruutusturva

 

Suosittelemme aina peruutusturvan sisältämän matkavakuutuksen ottamista jo matkaa varattaessa. Peruutusturva on valinnainen lisäpalvelu, jonka tarkoituksena on korvata matkustajalle matkan peruuntumisesta aiheutuvia kustannuksia peruutusturvan ehtojen mukaisesti. Peruutusturvan tarjoaa AIG Europe Limited. Peruutusturva täytyy valita ja maksaa samalla kun matka varataan, ja peruutusturva koskee kaikkia samalla varauksella olevia matkustajia.

Peruutusturva edellyttää, että varaus perutaan vähintään neljä tuntia ennen menomatkan alkamista. Peruutusturva raukeaa, kun matka alkaa. Jos peruutus tehdään muulloin kuin puhelinaikana, tulee ottaa yhteyttä suoraan lentoyhtiöön, hotelliin ja/tai autovuokraamoon. Korvauksen saamiseksi matkustajan tulee esittää asiaankuuluva lääkärintodistus, josta ilmenee peruutukseen oikeuttava syy.

Matkapörssin käsittelykulu peruutustapauksissa on 60 euroa henkilöä kohden. Matkapörssi ei palauta peruutusturvan, palvelupaketin, maksutapalisämaksun tai muiden lisätuotteiden hintaa, eikä aiemmin veloitettuja käsittelykuluja tai lisämaksuja.

Tutustu täydellisiin peruutusturvan vakuutusehtoihin ja rajoituksiin täältä.

7. Maksaminen

7.1 Hinnoittelu

 

Hinnat perustuvat matkan varaushetkellä voimassa oleviin sopimuksiin, hinnastoihin, aikataulutietoihin ja valuuttakursseihin. Mahdolliset lentoyhtiön hinnankorotukset astuvat välittömästi voimaan ja vaikuttavat kaikkiin maksamattomiin/lunastamattomiin lippuihin. Arvonlisävero sisältyy matkojen hintaan.

Varaus on sitova heti kun se on vahvistettu maksulla. Kun Matkapörssi on vastaanottanut maksun, lähetetään varausvahvistus asiakkaan varatessaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Tämä varausvahvistus toimii matkustajan matkalippuna/tositteena. Se on pidettävä mukana koko matkan ajan.

7.2 Maksu- ja luottokortit (MasterCard, Eurocard ja Visa sekä Debit kortit)

 

Varaus on mahdollista maksaa matkapörssi.fi -sivustolla ilmoitetuilla maksu- ja luottokorteilla. Diners Club-, Amex- tai Visa Electron- korteilla ei voi maksaa. Tiettyjä ulkomaisia kortteja ei hyväksytä. Tietyissä tapauksissa korttiveloitus saatetaan tehdä kahdessa osassa.

7.3 Verkkopankki (Danske, Nordea, OP, Handelsbanken, POP, S-Pankki, Ålandsbanken, Säästöpankki ja Aktia)

 

Varaus on mahdollista maksaa matkapörssi.fi -sivustolla verkkopankin kautta.

7.4 Osamaksu (Klarna)

 

Jos asiakas valitsee osamaksun, asiakkaan, Matkapörssin ja maksupalvelu Klarnan välille muodostuu sopimus. Sopimus tulee voimaan, kun asiakas on vahvistanut maksun painamalla Maksa-painiketta. Tällöin matka katsotaan kokonaan maksetuksi ja matkaehtojen mukaisia peruutusehtoja noudatetaan. Lasku lähetetään asiakkaalle postitse. On huomioitava, että etämyyntilaki ei koske kuljetuksia eikä majoituksen tai konserttilippujen kaltaisia palveluita. Kotimaanmatkoja ei voi maksaa Klarna-osamaksulla. Asiakas hyväksyy laskun lähettämisen sähköisenä tarpeen vaatiessa.

Osamaksun ehdot:

  • Tilaajan ja matkustajan täytyy olla sama henkilö ja olla kirjoilla Pohjoismaassa.

Osamaksu, korko ja kulut

Kuukautta Lainakorko Aloitusmaksu Käsittelymaksu
3 kk 0 % 9,90 EUR 3,95 EUR
6 kk 0 % 9,90 EUR 3,95 EUR
12 kk 0 % 19,90 EUR 3,95 EUR
24 kk 9,99 % 29,90 EUR 3,95 EUR
36 kk 9,99 % 29,90 EUR 3,95 EUR

Kertaluottosopimusta koskevat ehdot voi lukea täältä »

Yleiset ehdot voi lukea täältä »
Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot voi lukea täältä »

7.5 Maksaminen laskulla (Klarna)

 

Jos asiakas valitsee laskun, asiakkaan, Matkapörssin ja maksupalvelu Klarnan välille muodostuu sopimus. Sopimus tulee voimaan, kun asiakas on vahvistanut maksun painamalla Osta-painiketta. Tällöin matka katsotaan kokonaan maksetuksi ja matkaehtojen mukaisia peruutusehtoja noudatetaan. Lasku lähetetään asiakkaalle postitse. On huomioitava, että etämyyntilaki ei koske kuljetuksia eikä majoituksen tai konserttilippujen kaltaisia palveluita. Kotimaanmatkoja ei voi maksaa Klarna-laskulla. Asiakas hyväksyy laskun lähettämisen sähköisenä tarpeen vaatiessa.

 

Laskulla maksamisen ehdot:
  •     Tilaajan ja matkustajan täytyy olla sama henkilö ja olla kirjoilla Pohjoismaassa.

Maksun myöhästyessä laskun loppusummaan lisätään muistutusmaksu 5,00 euroa ja viivästyskorko korkolain mukaan Klarna tarkistaa ostohetkellä tilaajan luottokelpoisuuden, mikä joissain tapauksissa voi tarkoittaa myös luottotietojen tarkistamista.

Henkilötietoja käsitellään henkilötietolain mukaisesti. Tiettyjä Klarnan saamia tietoja käytetään markkinoinnissa, mutta niitä käsitellään aina henkilötietolaissa vaadittavalla tavalla.
Yleiset ehdot voi lukea täältä »
Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot voi lukea täältä »

8. Lisätuotteet

8.1 Palvelupaketti

 

Palvelupaketti on valinnainen lisäpalvelu, jota tarjotaan asiakkaalle varausta tehtäessä. Palvelupaketin voi ostaa myös jälkeenpäin, jolloin se maksaa 20 euroa varausta kohden.

Palvelupaketin sisältö:

      • Parhaan mahdollisen vaihtoehdon etsiminen, jos lentoyhtiö tekee aikataulumuutoksen (lentoyhtiön sääntöjen mukaisesti).
      • Vauvankoppatoiveen välittäminen lentoyhtiölle (ei yleensä mahdollista Euroopan sisäisillä lennoilla).
      • Erikoismatkatavaravaraus (esim. golfbag tai sukset).
      • Erikoisaterian varaaminen, jos lennolla tarjotaan ateria (ei yleensä mahdollista Euroopan sisäisillä lennoilla).
      • Varauksen muutosmahdollisuuden ja siitä aiheutuvien kustannusten tarkistaminen (muuttamisesta aiheutuvat lisäkustannukset veloitetaan matkaehtojen ja lentoyhtiön sääntöjen mukaisesti).
      • Matkustajan kanta-asiakaskortin tietojen välittäminen lentoyhtiölle.

Lisämaksuja voidaan veloittaa. Lisämaksut ilmoitetaan palvelupaketin yhteydessä. Kaikkia palveluita ei ole mahdollista vahvistaa jokaiselle lentoyhtiölle tai kohteelle. Jos matkavaraus peruutetaan tai esitettyä toivetta ei voida toteuttaa, palvelupaketin hintaa ei palauteta.

Jos matka alkaa kolmen päivän kuluessa, matkustajan tulee ilmoittaa toiveet puhelimitse. Pyyntöihin ei yleensä saada vahvistusta, jos ne esitetään vasta kun matkan alkamiseen on aikaa alle 72 tuntia. Vakavista ruoka-aineallergioista täytyy ilmoittaa suoraan lentoyhtiölle.

 

8.2 Matkavakuutus

 

Matkapörssi välittää matkavakuutuksia yhteistyössä AIG Europe Limited:n kanssa. Tämän vuoksi matkustajan on otettava yhteyttä heihin kaikissa vakuutuksiin liittyvissä asioissa.

8.3 Matkatavaravakuutus

 

Matkapörssi välittää matkatavaravakuutuksia yhteistyössä AIG Europe Limited:n kanssa. Tämän vuoksi matkustajan on otettava yhteyttä heihin kaikissa vakuutuksiin liittyvissä asioissa.

8.4 Peruutusturva

 

Mikäli olet valinnut peruutusturvan, saat rahasi takaisin vakuutusyhtiöltä (AIG Europe Limited) onnettomuuden, tapaturman tai sairastumisen sattuessa ennen matkaa lääkärintodistusta vastaan. Kaikkien matkustajien pysyvä asuinmaa tulee olla Suomi. Travel Guard peruutusturvavakuutus on saatavilla alle 70-vuotiaille matkustajille. Peruutusturvavakuutus voidaan ottaa vain matkan varauksen yhteydessä ja se sisältää kaikki varauksella olevat matkustajat.

HUOM: vakuutus ei kata mitään matkoja seuraavissa maissa, seuraavien maiden kautta tai seuraaviin maihin: Kuuba, Afganistan, Irak, Iran, Syyria, Kongon demokraattinen tasavalta, Liberia ja Sudan.

8.5 Lentokenttäkuljetukset

 

Lentokenttäkuljetukset varataan joko lento+hotelli -paketin yhteydessä Online-palvelussa taikka puhelimitse/sähköpostilla/chat-palvelussa asiakaspalvelumme kautta. Kuljetusten saatavuus vaihtelee kohteesta ja lennon laskeutumisajasta riippuen. Esim. yöllä laskeutuvaan lentoon ei välttämättä pysty lisäämään kuljetusta (kannattaa tarkistaa myyntipalvelustamme). Online-palvelun kautta varattu kuljetus on aina menopaluu ja sisältää kuljetukset koko matkaseurueelle. Kuljetuksen peruuttaminen tai muuttaminen jälkikäteen on aina maksullista.

8.6 Istumapaikka

 

Matkapörssi ei voi taata, että lentoyhtiö vahvistaa asiakkaan toivoman istumapaikan. Istumapaikkoja ei voi varata ennakkoon tietylle riville, jolla on enemmän jalkatilaa tai hätäuloskäytävä. Lentoyhtiöllä on oikeus muuttaa istumapaikkoja ilmoittamatta asiasta.

Istumapaikkaa ei yleensä voi varata kotimaassa tai Euroopassa tehtäville liittymälennoille, kun varsinainen matka suuntautuu toiselle mantereelle. Jos lentoyhtiö ei voi järjestää toivottua istumapaikkaa, palvelusta veloitettua maksua ei palauteta.

8.7 Lippu postitse

 

Postitse tilatut matkadokumentit (lentoliput, majoitusvoucher, lentokenttäkuljetusvoucher) toimitetaan Postin välityksellä matkustajan ilmoittamaan osoitteeseen noin 4-8 työpäivän kuluessa tilauksesta. Matkapörssi ei vastaa Postista johtuvista viivästyksistä tai vahingoista.

8.8 Varausnumerot tekstiviestitse

 

Matkavarauksen varausnumerot on mahdollista tilata erikseen SMS-viestinä matkapuhelimeen. Varausnumerot (lento, hotelli, lentokenttäkuljetus) lähetetään 48h sisällä varauksesta (yleensä 24h sisällä).

8.9 Huonetoive

 

Huonetoive -palvelu sisältää erikoistoiveen huoneeseen liittyen, joka välitetään hotelliagentin kautta hotellille. Erikoistoive voi olla esim. vauvansänky, erilliset sängyt/parisänky, allergiahuone, merinäköala jne. Kyseessä on toive, joka välitetään hotellille ja se vahvistuu vasta sisäänkirjautuessa. Huonetoivetta ei voida taata. Mikäli hotellissa on lisämaksusta valittavissa erikoishuone näköalalla tms. niin silloin tulee valita jo lähtökohtaisesti ko. huonetyyppi. Huonetoive-palvelumaksua ei palauteta, mikäli toivetta ei pystytä vahvistamaan.

8.10 Lisätuotteiden maksaminen

 

Asiakkaalla on kaksi mahdollisuutta maksaa lisätuotteet jälkikäteen. Maksutiedot voidaan antaa asiakaspalveluun puhelimitse tai käyttämällä maksulinkkiä, joka annetaan käyttöön sopimuksen mukaisesti.

Matkapörssi pidättää oikeuden korjata hintaa esimerkiksi teknisen virheen vuoksi. Kun maksu on suoritettu, palvelu on sitova eikä siihen voi tehdä muutoksia, eikä sitä voi peruuttaa.

9.1 Reklamaatiot

 

Matkustajan on ilmoitettava mahdollisista ongelmista ja virheistä, ja tehtävä huomautukset ja reklamaatiot, matkan aikana suoraan sille palveluntarjoajalle (lentoyhtiö, autovuokraamo tai hotelli), jonka suoritus on virheellinen. Jos asiakas saa asianmukaisen hyvityksen tai korvauksen suoraan palveluntarjoajalta, korvausta ei yleensä voi saada jälkeenpäin. Jos palveluntarjoaja ei ole antanut korvausta reklamaation perusteella, Matkapörssi voi tapauksesta riippuen avustaa reklamaation käsittelemisessä.

Reklamaatio on tehtävä kirjallisesti viimeistään kuukauden kuluttua kotiinpaluusta. Käsittely kestää noin kolme kuukautta.

Reklamaation lähetysosoite:
Matkapörssi / Rantapallo Oy

PL 372, 00101 Helsinki

Puh.+358 (0)10 665 9400

Sähköposti: myynti@matkaporssi.fi / asiakaspalaute@matkaporssi.fi

9.2 Lentoyhtiön vastuu vahingoista

 

Lentoyhtiön vastuusta vahingoista voi lukea  täällä >>

9.3 Kuluttajaviranomainen

 

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttaja voi olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Lisätietoja EU:ssa toimivista riidanratkaisuelimistä löytyy osoitteessa http://ec.europa.eu/odr

10. Muuta

10.1 Henkilötietojen käsittely

 

Matkapörssi arvostaa palveluidemme käyttäjien yksityisyyttä ja pyrkii tarjoamaan heille turvallisen ja varman käyttökokemuksen. Noudatamme henkilötietojen käsittelyssä Suomessa voimassa olevaa tietosuojasääntelyä. Käsittelemme henkilötietoja (esim. nimi, osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero) lainsäädännön sallimissa rajoissa esimerkiksi asiakkuuden tai suostumuksen perusteella ja sen mukaisiin tarkoituksiin. Lisäksi käsittelyä voidaan toteuttaa muun muassa suoramarkkinointia varten.

Matkapörssin henkilötietojen käsittelyssä noudattamat käytännöt ja muut lisätiedot ovat luettavissa Matkapörssin tietosuojaselosteessa osoitteessa [LINKKI]. Tekemällä varauksen matkapörssi.fin kautta matkustaja hyväksyy myös Matkapörssin tietosuojalausekkeen sopimuksen osaksi.

10.2 Ehtojen muutokset

 

Matkapörssi voi tehdä näihin matkaehtoihin muutoksia. Matkapörssi pyrkii tiedottamaan muutoksista verkkosivuillaan tai muulla Matkapörssin sopivaksi katsomalla tavalla hyvissä ajoin ennen muutosten voimaantuloa.

Matkustaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että se on tutustunut viimeisimpään voimassaolevaan näiden matkaehtojen versioon ennen varauksen tekemistä.